Page 13 - SCHOOLARIKI2022A
P. 13

ου
                     ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ 1  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΥΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ           ΜΑΡΤΙΟΣ 2022            ΤΕΥΧΟΣ 9
        Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευ- Για  την  αποτελεσματικότητα  και  το  να  συνετέλεσαν  στη  διαμόρφωση
        νας,  μόνο  το  17,1%  των  μαθητών  ενδιαφέρον  που  παρουσίαζε  η  εξ  θετικότερων  αντιλήψεων  για  την
        /τριών  θεωρεί  ότι  η  τηλεκπαίδευση  αποστάσεως  εκπαίδευση,  σύμφωνα  αποτελεσματικότητα  της  τηλεκπαί-
        ήταν  αποτελεσματική,  ενώ  οι  μισοί  με τους συμμετέχοντες μαθητές στην  δευση.  Τέλος,  το  μεγαλύτερο  ποσο-
        περίπου μαθητές (52%) θεωρούν ότι  έρευνα,  σημαντικό  ρόλο  έπαιξε  η  στό των μαθητών/τριών του δείγμα-
        το μάθημα κατά την τηλεκπαίδευση  συνεργασία  τους,  κυρίως  με  τους  τος προτιμά τη δια ζώσης από την εξ
        παρουσίαζε καθόλου ή μικρό ενδια- εκπαιδευτικούς.                      αποστάσεως  διδασκαλία,  καθώς
        φέρον. Το 28,2% των μαθητών/τριών  Το  μεγαλύτερο  ποσοστό  των  μαθη- στην  ερώτηση  «Προτιμώ  την  εξ  α-
        δήλωσαν ότι δεν παρακολουθούσαν  τών/τριών  δεν  αντιμετώπισε  σοβα- ποστάσεως  διδασκαλία  περισσότε-
        το  μάθημα  συχνά  έως  πολύ  συχνά.  ρές  δυσκολίες  με  τον  τεχνολογικό  ρο  από  τη  διά  ζώσης  διδασκαλία»,
        Οι  μισοί  σχεδόν  μαθητές/τριες  του εξοπλισμό, ενώ ένας στους τρεις  μόνο το 19,8% απάντησε ότι προτιμά
        (45,7%)  δήλωσαν  ότι  ήταν  από  κα- περίπου  μαθητές/τριες  αντιμετώπι- την τηλεκπαίδευση περισσότερο από
        θόλου έως μέτρια επιμελείς στα κα- σε  λιγότερο  σοβαρά έως πολύ σο- τη διά ζώσης διδασκαλία.
        θήκοντά τους.                       βαρά  προβλήματα.  Το  μεγαλύτερο
        Οι αντιλήψεις και στάσεις των μαθη- ποσοστό  των  μαθητών/τριών  ήταν
        τών/τριών  για  την  εξ  αποστάσεως  ήδη εξοικειωμένο με τη χρήση νέων
        εκπαίδευση  δεν  έδειξαν  να  σχετίζο- τεχνολογιών, πριν την εφαρμογή της
        νται με το φύλο  τους και την τάξη  τηλεκπαίδευσης.  Ο  επαρκής  τεχνο-
        φοίτησής τους.                      λογικός  εξοπλισμός  και  ο  πληροφο-
                                            ριακός γραμματισμός τους ενδέχεται
        Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα στο περιοδικό «International Journal of Educational
        Innovation», Vol. 4(2022)-Issue 1 GR, σελ. 28-40 (https://journal.eepek.gr/).


            H ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ «ΕΝΤΑΞΗ» - ΣΚΟΠΕΛΟΣ Ή ΕΦΑΛΤΗΡΙΟ;
                                                                              ου
                        Της Ευτυχίας Κυρκάτση, εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής του 1  Γυμνασίου Πεύκων
        Θεωρείται, κατά γενική ομολογία, αυταπόδεικτο το γε-  με τους μαθητές,  δυσχεραίνει τη διάδραση και τη μα-
        γονός  πως  η  εκπαιδευτική  κοινότητα  στο  σύνολό  της,  θησιακή διαδικασία καθιστώντας την απρόσωπη, ψυχρή
        από την εμφάνιση της πανδημίας, αλλά και καθ’ όλη τη  και αποστειρωμένη. Επιπρόσθετα, η χειλανάγνωση, κα-
        διάρκειά  της,  βρέθηκε,  αίφνης,  αντιμέτωπη  με  μία  α-  θώς και τα λοιπά εξωγλωσσικά στοιχεία που διευκολύ-
        προσδόκητη πρόκληση. Η παιδαγωγική, μαθησιακή και  νουν την πρόσληψη των προσφερόμενων ερεθισμάτων
        διδακτική  λειτουργία  της  εξ  αποστάσεως  εκπαίδευσης  και την κατανόηση των εκάστοτε πληροφοριών,  εκλεί-
        στους  μαθητές  των  τμημάτων  «ένταξης»,  ήταν  ακόμη  πουν  παντελώς  κι  αυτό  μειώνει  αισθητά  την  αποτελε-
        μεγαλύτερη πρόκληση. Οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευ-  σματικότητα της διδακτικής λειτουργίας, πόσο δε μάλ-
        τικές ανάγκες κλήθηκαν να προσαρμοστούν σε νέα δε-    λον, όταν μιλάμε για μαθητές με Δ.Ε.Π.Υ, νοητική υστέ-
        δομένα και σε ιδιάζουσες συνθήκες διδασκαλίας. Η πα-  ρηση,  αυτισμό,  γενικευμένες  μαθησιακές  δυσκολίες  ή
        ρατήρηση,  στο  πεδίο,  της  επίδοσης  και  συμπεριφοράς  άλλες ηπιότερες διαταραχές του λόγου ή της γλωσσικής
        είκοσι μαθητών/τριών που φοιτούν σε τμήματα ένταξης  αντίληψης.  Και  το  πιο  σημαντικό:  η  ηλεκτρονική  τάξη,
        των  τριών  τάξεων  του  Γυμνασίου  Πεύκων  της  Δυτικής  λειτουργεί, ενίοτε, ως τροχοπέδη, ιδίως, σε παιδιά που
        Θεσσαλονίκης και η επεξεργασία των αντίστοιχων στοι-  αντιμετωπίζουν  συναισθηματικές  δυσκολίες  ή  συναι-
        χείων επί τρία έτη (2018-21), αποτέλεσε τον βασικό ά-  σθηματική  ανωριμότητα,  καθώς,  συχνά,  αισθάνονται
        ξονα της μεθοδολογίας.                                πως  «αποκόπτονται»  από  την  ζωντανή  «ομάδα»  του
        Τα παιδιά έπρεπε, καταρχήν,  να αποδεχθούν  μια νέα   τμήματος  ένταξης,  μένοντας  απομονωμένοι  στο  χώρο
        «εξ αποστάσεως» εκπαίδευση και εν συνεχεία να «τη-    τους κι έχοντας απολέσει τη συναισθηματική πληρότητα
        λεκπαιδευτούν»  τόσο στα πλαίσια της τμήματος γενικής   που τους προσφέρει αυτή και τα μέλη της.   ► σελ. 15
        παιδείας, όσο και στα πλαίσια του τμήματος ένταξης. Οι
        δυσκολίες  πολλές  και  η  αμηχανία  δεδομένη.  Η  τηλεκ-
        παίδευση βασίζεται, εκ των πραγμάτων, σε ένα δασκα-
        λοκεντρικό μοντέλο. Ο δάσκαλος – πομπός και οι μαθη-
        τές-δέκτες, συχνά, δεν μπορούν να έχουν την ίδια ποιό-
        τητα  αμφιμονοσήμαντης  επικοινωνίας,  όπως  στη  «ζω-
        ντανή» τάξη του τμήματος ένταξης (Καφαντάρης, 2000).
        Επιπλέον,  η  έλλειψη  της  φυσικής  παρουσίας  του  «δα-
        σκάλου» και  της απαραίτητης βλεμματικής επαφής του


                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18