Page 15 - SCHOOLARIKI2022A
P. 15

ου
                          ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ 1  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΥΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ     ΜΑΡΤΙΟΣ 2022      ΤΕΥΧΟΣ 9




            H ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ «ΕΝΤΑΞΗ» - ΣΚΟΠΕΛΟΣ Ή ΕΦΑΛΤΗΡΙΟ;
                                                            .
        (συνέχεια από τη σελ. 13)
        Η αδυναμία διαχείρισης αυτής της συναισθημα-
        τικής  τους  ανασφάλειας  σε  συνδυασμό  με  το
        πρόσθετο άγχος που δημιουργούν οι περιορισμοί
        της  ηλεκτρονικής  πλατφόρμας    οδηγεί,  μερικές
        φορές, στην παθητική παρουσία τους στην τάξη,
        άλλοτε σε εγκατάλειψη της προσπάθειάς τους ή
        ακόμη και παραίτηση και συχνά  σε απομόνωση,
        χαμηλή αυτοεκτίμηση και ως εκ τούτου σε χαμη-
        λή επίδοση. Και τότε είναι που η τηλεκπαίδευση
        φαίνεται πως λειτουργεί ως σκόπελος στην ουσι-
        αστική και λειτουργική «ένταξη» των μαθητών.
        Εν  τούτοις,  είναι  αξιοσημείωτο  πως  η  τηλεκπαίδευση,   σορθογραφία.  Επομένως,  η  τηλεκπαίδευση  στις  περι-
        σε άλλες περιπτώσεις, λειτούργησε ακριβώς αντίθετα κι   πτώσεις αυτές, μάλλον  ως εφαλτήριο για την «ένταξη»
        επέδρασε  θετικά στην «ένταξη» των μαθητών. Κατά τη   και την αυτοβελτίωση των μαθητών με μαθησιακές δυ-
        διάρκεια της πανδημίας, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση    σκολίες φαίνεται πως δρα και λειτουργεί.
        και  η  συνακόλουθη  χρήση  των  αντίστοιχων  εποπτικών   Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός, ότι η τηλεκπαίδευση,
        μέσων,  παρείχε «εναλλακτικές» στρατηγικές  μάθησης   με τα θετικά και τα αρνητικά της, κατά περίπτωση, δε
        στον  παιδαγωγό,  οι  οποίες  στη  δια  ζώσης  διδασκαλία   δύναται επ’ ουδενί  να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκ-
        ήταν, ως επί το πλείστον, επικουρικές. Σταδιακά, η τη-  παίδευση, πολλώ δε μάλλον, όταν πρόκειται για μαθη-
        λεδιδασκαλία άρχισε να γίνεται περισσότερο δελεαστι-  τές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.  Η σχέση των μα-
        κή,  εύπεπτη,  ευχάριστη  κι  εν  τέλει                            θητών αυτών, ιδιαίτερα με τον παιδαγω-
        λειτουργική  για  αρκετούς  μαθητές   … το κεφάλι του παιδιού      γό ειδικής αγωγής είναι σχέση απόλυτης
        των τμημάτων ένταξης. Ειδικότερα,                                  διαπροσωπικής  επικοινωνίας  και    αλλη-
        μαθητές με ελλειμματική προσοχή,     δεν είναι δοχείο, για να το   λεπίδρασης, σχέση ιδιαίτερη και μοναδι-
        εκπαιδευόμενοι    στον  προσωπικό    γεμίζουμε με γνώσεις.         κή. Στην περίπτωση της πανδημίας, ο ει-
        τους  χώρο  και  με  τον  περιορισμό   Είναι σπίρτο και εστία έτοι-  δικός  παιδαγωγός  κλήθηκε  και  καλείται
        της τάσης τους για διάσπαση  από     μη να πυρακτωθεί από τον      να αναλάβει ακόμη πιο εμφατικά και δυ-
        τα  συνήθη    εξωτερικά  ερεθίσματα    σπινθήρα του δασκάλου...    ναμικά  το  ρόλο  του  συμβούλου-
        μιας  «ζωντανής»  τάξης,  απέδωσαν                                 καθηγητή  και  του  διαμεσολαβητή,  ώστε
        σαφώς  καλύτερα,  ωσάν  να  έκαναν  μάθημα  ένας  προς   σε απόλυτη επικοινωνία με την οικογένεια και σε αγα-
        έναν.  Στην  περίπτωσή  τους,  η  οθόνη  του  υπολογιστή   στή  συνεργασία με τους συναδέλφους  γενικής  αγωγής
        διασφάλιζε την προαπαιτούμενη συγκέντρωση και κατά    να αρθούν, κατά το μέγιστο δυνατό βαθμό πάντοτε, οι
        συνέπεια,      επέτρεπε  τη  μεγαλύτερη  συμμετοχή  τους   αντίστοιχες δυσκολίες των μαθητών. Η προσπάθεια συ-
        στη μαθησιακή διαδικασία. Η ίδια εξέλιξη παρατηρήθη-  νίσταται πρωτίστως στην ψυχική ενδυνάμωση των παι-
        κε και σε κάποιους μαθητές με συναισθηματικές δυσκο-  διών και γενικότερα στην προώθηση του αναστοχασμού
        λίες, οι οποίοι και λόγω του εγκλεισμού και της έλλει-  τους, με απώτερη επιδίωξη την στοχοπροσήλωση στην
        ψης επαφών, συμμετείχαν πιο ενεργητικά στο καθημε-    αυτοβελτίωσή τους.
        ρινό συναπάντημα με τα παιδιά του τμήματος ένταξης  Εν κατακλείδι, η ίδια η τηλεκπαίδευση, κατά την περίο-
        κι ενίσχυσαν την αυτοεκτίμησή τους. Η όποια συστολή  δο της πανδημίας, κατέδειξε περίτρανα τη σπουδαιότη-
        των μαθητών στη διά ζώσης «έκθεσή» τους στην τάξη,  τα του ρόλου που έχει ο «Δάσκαλος» για τους μαθητές
        στα  πλαίσια  του  τμήματος  ένταξης  και  πίσω  από  την  του. Αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να κατανοήσει ο
        ασφάλεια της οθόνης, περιορίστηκε και σε κάποιες πε-  δάσκαλος  του  μέλλοντος...  ότι  το  κεφάλι  του  παιδιού
        ριπτώσεις  εκμηδενίστηκε.  Οι    χαμογελαστές  «φατσού-  δεν είναι δοχείο, για να το γεμίζουμε με γνώσεις. Είναι
        λες»    αποχαιρετισμού,  στο  τέλος  του  μαθήματος  έδει-  σπίρτο και εστία έτοιμη να πυρακτωθεί από τον σπινθή-
        χναν να επιβεβαιώνουν με θετικό πρόσημο τη συμμετο-   ρα του δασκάλου... Όσο μάλιστα μεθοδικότερη και συ-
        χή τους στη μαθησιακή  διαδικασία.  Η  εξ  αποστάσεως  στηματικότερη  και  τεχνολογικότερη  θα  είναι  μια  διδα-
        εκπαίδευση, ως «εναλλακτική» διδασκαλία, έδωσε κατ’  σκαλία, τόσο  πιο επικίνδυνη τορπίλη θα αποτελεί στα
        αυτόν  τον τρόπο    μια  άλλη  διάσταση  στο  «ενταξιακό»  ύφαλα της εκπαίδευσης (Τσολάκης, 2015).
        μάθημα, και κομίζοντας νέα εργαλεία (Παπαδόπουλος,  Περίληψη της εργασίας από τον  τόμο  Πρακτικών  της  διαδι-
                                                                                         ο
                                                                                              ο
                                                                                           ο
                                                                                                ο
        2008), συνέβαλε στη βελτίωση των μαθητών με ειδικές  κτυακής διημερίδας της Π.Κ.Μ. (1 ,2 ,3 ,4  ΠΕΚΕΣ) 3-4/4/2021,
        εκπαιδευτικές  ανάγκες,  ιδιαίτερα  εκείνων  που  εμφανί-  με θέμα:  «Η ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ: ΔΥΝΑΤΟΤΗ-
        ζουν μορφές δυσλεξίας, όπως η δυσαναγνωσία ή η δυ-    ΤΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ».

                                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20